Nový elektromotor pro hybridní vozy

1.10.2010

Japonská Organizace pro vývoj průmyslových technologií a nové energie (NEDO) ve spolupráci s Hokkaidskou univerzitou velmi bystře reagovala na neoficiální zastavení vývozu tzv.kovů vzácných zemin z Číny minulý týden. Podařilo se jim vyvinout elektromotor pro hybridní automobily, který využívá pouze feritových magnetů bez obsahu neodymu a dysprosia. Jsou sice větší, avšak o 80% levnější. Nevýhody plynoucí z větších rozměrů se podařilo eliminovat novým, lepším uspořádáním. Čínské Ministerstvo obchodu sice popírá, že by existoval jakýkoli zákaz vývozu těchto kovů, nicméně žádný lodní náklad do Japonska nedorazil. Čína produkuje 95% spotřeby kovů vzácných zemin, které jsou pro naše technologie velmi důležité. Jejich užití ukazuje následující tabulka:

hydridní automobily lanthan, dysprosium, neodym, prazeodym
optická vlákna erbium europium, terbium, ytrium
fluorescenční žárovky europium, terbium, ytrium
větrné turbíny dysprosium, neodym, prazeodym, terbium
elektronika dysprosium, neodym, prazeodym, samarium, terbium
K neshodám mezi Čínou a Japonskem došlo v důsledku sporu o nevelký ostrůvek ve Východočínském moři. V rámci tohoto stovky let trvajícího sporu byl nedávno zadržen a posléze propuštěn kapitán čínské rybářské lodi, který vplul do sporných vod. Nároky na ostrovy Senkaku (japonsky) neboli Tiaojü (čínsky) s ložisky zemního plynu vznáší i Taiwan.

 
Odeslat komentář k článku "Nový elektromotor pro hybridní vozy "



Opište text z obrázku:

Odeslat článek "Nový elektromotor pro hybridní vozy " e-mailem

Diskuse/Aktualizace