Zajímavou online pomůcku pro porovnávání elektromobilů, hybridů a aut se spalovacími motory najdeme na webové stránce carculatoru, což do češtiny můžeme přeložit jako aukulačka (autová kalkulačka). Nově vyvinutý software porovnává 233 různých parametrů sedmi velikostí vozidel od nejmenšího po dodávku s devíti typy pohonů. Bere v úvahu spotřebu energie, suroviny i poškozování prostředí při výrobě vozidla i pohonného media. Důležitou roli hraje mix způsobů výroby elektřiny použité k nabíjení akumulátorů. Nabízí celkem 88 možností. Bohatý je i výběr biopaliv. Výsledky předvádí v přehledných grafech, kde můžeme vidět např. strukturu nákladů na pořízení a provoz určitého typu vozidla.
Na politické pole nás zavádí volba státu, kde budeme vozidlo provozovat. Z tohoto pohledu je možnost volby roku registrace vozidla až do roku 2050 spíše věštěním. Největší rozvoj elektromobility pozorujeme v zemích s významnou státní podporou, např. v Číně nebo v Norsku, jehož vláda ke štědrým dotacím využívá příjmy z těžby ropy. Ne vždy racionální rozhodování politiků o dotacích a jejich velikosti jsou nepředpověditelná, přesto z finančního hlediska klíčová. Z tohoto pohledu je zahrnutí možnosti v budoucnu zachytávat a ukládat oxid uhličitý vznikající při výrobě vodíku tvrdou racionalitou. Budoucnost ukáže, zdali carculator je užitečná pomůcka při rozhodování anebo jen sofistikovaná hračka.
Nikdo samozřejmě nezaručí, že program zahrnuje naprosto všechny významné faktory. Biopaliva první generace vyráběná např. z řepkového oleje původně vypadala jako velmi racionální řešení, aby se pak ukázala nákladným omylem. Podstatné je, že jde o software otevřený, který může využívat a doplňovat kdokoli, takže možnosti revizí a doplnění jsou skutečně rozsáhlé.
Vlastimil 5.6.2020: Čína podporu elektromobilů výrazně omezuje.