Světlo ve stínu

23.6.2014
Zastíněný Ganymed odrážející infračervené záření na snímku Hubbleova teleskopu, K.Tsumura et al., Astrophysical Journal,  July 10, 2014, velikost strany 4 úhlové sekundy

I v Jupiterově stínu odrážejí jeho čtyři galileovské měsíce, Europa, Ganymed, Callisto a Io, infračervené záření o vlnové délce 1,5 mikrometru. Zpozoroval to Kohji Tsumura z japonské Severovýchodní (Tohoku) univerzity. Na práci se podílela řada dalších japonských astronomů a využili při tom Hubbleův teleskop a dalekohled Subaru se zrcadlem o průměru 8,2 m. Přestože jde o největší dalekohled japonské Národní hvězdárny, nachází se na havajské hoře Mauna Kea. Jasnost měsíce sice poklesne při vstupu do stínu své mateřské planety asi milionkrát, přesto trochu infračerveného záření stále odrážejí. Je velmi pravděpodobné, že jde o sluneční světlo rozptýlené oblaky v nejhornějších vrstvách Jupiterovy atmosféry. Na obrázku (K.Tsumura et al., Astrophysical Journal, July 10, 2014) se můžeme přesvědčit, že zastíněný Ganymed skutečně nějaké infračervené záření odráží. Velikost strany obrázku je 4 úhlové sekundy. Zmíněné měsíce nazýváme galileovskými proto, že jejich objev jako první publikoval Galileo Galilei v roce 1610. Jde o první nebeská tělesa objevená dalekohledem.

Diostratos 24.6.2014: Jupiter preci nejakou energii vyzaruje. Odhad ohledne puvodu zareni bych bral s rezervou.

Odeslat komentář k článku "Světlo ve stínu "