Automobilový průmysl je v současnosti jedním z tahounů českého průmyslu. Nejenom v tomto odvětví se však v České republice začíná projevovat akutní nedostatek technicky vzdělaných specialistů. Na tento nedostatek reagují vysoké školy nabídkou nových studijních programů a oborů zaměřených na rozličné aspekty konstrukce, výroby a provozu automobilů. Dobrým příkladem je Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, která od nadcházejícího školního roku nabízí zcela nový studijní obor Chemie materiálů pro automobilový průmysl. Tento obor odráží neustále rostoucí poptávku po odbornících, kteří mají jak chemické tak materiálové vzdělání. Posluchači oboru absolvují řadu odborných předmětů zaměřených na výrobu, zpracování a vlastnosti materiálů používaných při výrobě automobilů. Seznámí se s kovovými slitinami, plasty, kaučuky, skelnými a keramickými materiály i s moderními lehkými kompozity. Rovněž získají informace o důležitých průmyslových technologiích využívaných při výrobě automobilů, kterými jsou odlévání, tváření a tepelné zpracování kovových součástí, lisování a vstřikování plastů, svařování kovových a plastových dílů a další. Důraz je kladen rovněž na povrchové úpravy materiálů, jako jsou například galvanické pokovování a organické povlaky. Na jejich kvalitě totiž zcela závisí odolnost automobilů proti působení vlhkosti a agresivních látek v ovzduší. Posluchači nového oboru si dále osvojí metody analýzy materiálů a postupy měření jejich mechanických a fyzikálních vlastností, což je velmi důležité z hlediska funkčnosti a bezpečnosti konstrukcí automobilů. Vedle samotného automobilového průmyslu tak najdou uplatnění v dodavatelských firmách zaměřených na syntézu a zpracování plastů, kaučuků, na výrobu, zpracování a povrchové úpravy kovových slitin, skel a keramických součástí. Řada takových firem má v České republice již dlouholetou tradici.
akademon.cz 6.3.2008: Počin Vysoké školy chemicko technologické je jistě chvályhodný, čím víc vzdělaných odborníků, tím lépe! Nicméně letošní ženevský autosalón ukázal trendy rozvoje automobilového průmyslu, které by mohly být velmi nebezpečné pro malou středoevropskou zemi, jejíž blahobyt do značné míry závisí právě na tomto průmyslovém odvětví. V Indii a Číně vyrůstá nebezpečná konkurence, která může v nejbližších desetiletích zcela změnit současnou podobu automobilového průmyslu. Indická Tata Nano stojí 45.000,- Kč! Je to samozřejmě miniaturní stroj. Čínské automobily zpravidla nesplňují evropské bezpečnostní normy. Bude tomu tak napořád? Sotva! Co budeme dělat, až nesrovnatelně méně placení Indové a Číňané zvládnou výrobu automobilů na úrovni srovnatelné s naší? A u výroby malých aut samozřejmě nezůstanou navěky.
Venda 6.3.2008 :Až zvládnou technologii tak už to nebudou ti levní Číňané a Indové. Tenhle strašák je již přežitý. Mimochodem Čína a Indie je tak obrovský a nenasycený trh, že se jich nemusíme vůbec bát. Stačí aby si místní pohlaváři uvědomili, že pustí-li peníze mezi místní lidi, pak mohou profitovat mnohem rychleji než je tomu nyní.
akademon.cz 6.3.2008: Vaši jistotu bych chtěl mít. Spíš mi to přijde jako strkání hlavy do písku.
Pavel 7.3.2008 :Já bych souhlasil s Vendou, a to na základě osobních zkušeností. Naše firma se rozhodla převést část produkce do Indie, že to bude levnější. Udělal se nábor, na sto míst se přihlásilo 30 000 uchazečů papírově splňujících požadavky, ale nenašlo se mezi nimi ani sto, kteří potřebné znalosti opravdu měli. A ti byli dražší, než našinec sedící v Praze.