První srážka auta bez řidiče

1.3.2016
Jedno z 22 autonomních vozidel Google Lexus, foto Google Auto LLC.

Lexus SUV společnosti Google Auto LLC, který se zcela samostatně proháněl po ulicích kalifornského městečka Mountain View, se srazil s autobusem veřejné dopravy. K nehodě došlo 14.února odpoledne na rušné křižovatce ulic El Camino Real a Castro Street. Při zahýbání doprava se autonomní vozidlo muselo vyhnout malé protizátopové hrázce z několika pytlů s pískem při pravém okraji vozovky. Vjelo tudíž částečně zpět ke středu ulice, kde se střetlo s autobusem, jež ho míjel. Nikdo nebyl zraněn. Vzhledem k tomu, že obě vozidla se nepohybovala příliš rychle, Lexus jel rychlostí 3 km/hod a autobus 24 km/hod, ani škody nejsou velké. Vyhodnocení rozhodovacího procesu, který vedl k nehodě, bude určitě velmi přínosné. K manévru se software Lexusu rozhodl v době, kdy na semaforu svítila červená pro přímou jízdu. Ve Spojených státech dopravní předpisy dovolují za této situace zahnout vpravo. Uhnutí ke středu vozovky bylo tudíž bez rizika, protože přímo vpřed nikdo nesměl jet. Nicméně mezitím naskočila zelená... V případě krizové situace má řízení autonomního vozidla Googlu převzít vždy přítomný záložní řidič, který však v tomto případě zjevně selhal rovněž. Jedno z 22 autonomních vozidel Google Lexus vidíme na obrázku, foto Google Auto LLC.

9.8.2016: Autopilot Tesly 1 : 1. Společnost Tesla Motor Inc. pečlivě vyšetřuje příčiny selhání jejího automatu pro řízení automobilu. V sobotu 7.května jel za dobrého počasí po suché floridské dálnici Joshua Brown ve svém vozidla Tesla S. Řízení svěřil autopilotovi, kterým je tento model elektromobilu vybaven. Ten, aniž by brzdil, narazil rychlostí 119 km/hod zezadu do jedoucího kamionu. Jde o první nehodu automaticky řízeného auta, při které zemřel člověk. Podle předběžných výsledků vyšetřování kamion náhle vjel těsně před Teslu. Překvapující je, že systém vůbec nebrzdil a naopak pokračoval v jízdě než narazil do 30 m vzdáleného sloupu v poli. Jedna z verzí je, že řidič ani autopilot nerozeznali bílé natřený zadek kamionu od jasné oblohy. Nicméně radaru, kterým je automobil Tesla kromě kamery rovněž vybaven, by se to stát nemělo. Je možné, že software Tesly kamion interpretoval jako konstrukci mimo vozovku, např. most. Nelze popřít, že podobná nehoda by se mohla stát i humanoidnímu řidiči a odpovědnost společnosti Tesla Motor Inc. není nepochybná. Jiný Joshua, tentokrát Neilly, si autopilot Tesly nemůže vynachválit. Dne 26.7. se mu během řízení udělalo v důsledku embolie tak zle, že nebyl schopen pokračovat v jízdě. Autopilot ho na základě jeho příkazu dovezl do přes 30 km vzdálené nemocnice. Pravděpodobně mu tím zachránil život.

21.6.2017: Americký National Transportation Safety Board zveřejnil 500 stránkovou zprávu o smrtelné nehodě Joshuy Browna (viz předchozí aktualizace z 9.8.2016). Příčinou nehody bylo pochybení řidiče. Přestože ho systém jeho vozidla opakovaně varoval, dlouhodobě neměl ruce na volantu.

19.3.2018: Auto bez řidiče vůbec poprvé zabilo chodce. Došlo k tomu ve městě Tempe v Arizoně v noci z neděle na pondělí. Chodkyně vstoupila zleva mimo přechod do dráhy samořiditelného vozidla společnosti Uber, které ji srazilo. Po převozu do nemocnice zemřela.

23.9.2019: Většina lidí stále upřednostňuje běžný automobil před autonomně řízeným (64 % vs. 36 %). Toto a další věci o vědě zjistil průzkum společnosti 3M, který proběhl mezi 14.000 lidmi 14 států. Úplnou tiskovou zprávu najdeme zde.

 
Odeslat komentář k článku "První srážka auta bez řidiče "



Opište text z obrázku:

Odeslat článek "První srážka auta bez řidiče " e-mailem

Diskuse/Aktualizace