Včely přes jednoduchou nervovou soustavu zvládnou dosti složité úkoly. Pokusy naznačují, že řeší i jednoduché početní úkony jako sčítání a odečítání malých čísel. Experimentální uspořádání vidíme na obrázku. Včela vletí otvorem v čelní stěně do komůrky, kde se musí rozhodnout, zdali se vydá doleva nebo doprava okénkem do dalšího prostoru. V jednom je sladký roztoku cukru, ve druhé hořký roztok chininu.
Každý otvor označuje tabulka s různým počtem čtvercových značek modré nebo žluté barvy. Jsou-li značky žluté, roztok cukru je v komůrce označené počtem značek o jednu nižším než u prvního vstupního otvoru. Jsou-li modré, roztok cukru je v komůrce označené počtem značek o jednu vyšším než u prvního vstupního otvoru. Zpočátku včely létaly náhodně, ale jejich výkon byl lepší a lepší, až po stovce opakování dosáhly až 70% úspěšnosti. Dalšího zlepšování nebyly schopny.
Podle spoluautorky výzkumu Scarlett Howard z univerzity RMIT v Melbourne: „Aritmetické operace, jako je sčítání a odečítání, vyžadují dvě úrovně zpracování informací. První je reprezentace numerických vlastností a druhá je mentální manipulace těchto reprezentací v pracovní paměti.“ Těžko soudit, jak celou situaci vnímají včely. Základem hmyzího rozhodování jsou vrozené instinkty. Počítač Deep Blue dělá vynikající šachové tahy a poráží velmistry, ale neuvědomuje si, že hraje šachy.
akademon.cz 9.6.2018: Včela chápe nulu
akademon.cz 26.10.2008: Včely umí počítat
akademon.cz 29.9.2003: Nový názor na vývoj abstraktní komunikace u včel