Odlévání v beztíží i přetížení

11.11.2012
Experimenty s odléváním na centrifúze, foto ESA

Experti z ESA (European Space Agency) vynalezli novou, lehkou a pevnou slitinu použitelnou při konstrukci letadel. Její hustota je poloviční ve srovnání s nejlepšími niklovými slitinami při stejné pevnosti. Jde o směs hliníku a titanu. Protože oba prvky při odlívání vytvářejí sloučeninu aluminid titaničitý Ti3Al4, její pevnost je vysoká. Teplotám odolává až do 800oC, takže se o ni zajímají i konstruktéři motorů. Odlévání není jednoduché, protože správné struktury lze dosáhnout při dvacetinásobku pozemské gravitace, kdy vzniká dostatečně hutná struktura. Lití probíhalo na velké centrifúze (Large Diametr Centrifuge - LDC) o průměru 8 m v European Space Research and Technology Centre v nizozemském Noordwijku. Správný postup odhalili metalurgové při pokusech přesně opačných. Aby eliminovali veškeré vnější vlivy, prováděli lití v beztíží v malé pícce na palubě rakety odpálené ve švédské Kiruně. Šest minut jejího volného pádu jim poskytlo dostatek času studium tuhnutí taveniny bez vlivu gravitace pomocí rentgenových paprsků. Foto ESA.

Parametry centrifuby použité pro experimenty:

Průměr 8 m
Počet ramen 4
Maximální přetížení 20 g
Dosažení 20 g 20 s
Nouzové zastavení 30 s

 
Odeslat komentář k článku "Odlévání v beztíží i přetížení "



Opište text z obrázku:

Odeslat článek "Odlévání v beztíží i přetížení " e-mailem

Diskuse/Aktualizace