Přestože spalovací motory se vyvíjejí již přes sto let, jejich možnosti zdaleka nejsou u konce. Rotační motor bez pístů, jejichž lineární pohyb musíme na potřebný rotační složitě převádět, by jistě měl větší účinnost a jednodušší konstrukci. Známe mnoho různých typů, např. Wankelův motor se hlavně užívá v závodních autech, letadlech a motocyklech. Prototyp nového rotačního spalovacího motoru zhotovili inženýři z Michigan State University a Varšavské polytechniky vedení Norbertem Müllerem. Je velmi jednoduchý a neobsahuje žádné písty, klikové hřídele ani ventily a na svůj pohon spotřebuje pouze 15% energie z paliva, zatímco standardní motory i 60%. Jádrem je rotor se zvlněným povrchem. Cyklus, který tvoří jedno otočení rotoru, začíná nasátím vzduchu i palivové směsi. Další pootočení vytvoří tlakovou vlnu, která směs stlačí. Po jejím zažehnutí a expanzi dojde k vytlačení spalin pomocí odstředivých sil a celý cyklus se opakuje. Oproti turbinám běží pomaleji, takže namáhání materiálu je nižší. Zásadní nevýhodou nové konstrukce je příliš malá celková účinnost, která nepřesahuje 2%. Nepodaří-li se ji podstatně zvýšit, nový prototyp bude odsouzen k tomu zůstat pouhou laboratorní hříčkou.
Možná se blíží konec i motorových svíček. O zažehnutí směsi pomocí laserového paprsku pohovoří Takunori Taira z japonského Národního ústavu přírodních věd na konferenci o laserech a elektrooptice konané počátkem května v americkém Baltimoru. Výhodou laseru je, že zapálí směs ve větším objemu a zažehne i chudší směsi. Při jejich spalování vzniká méně oxidů dusíku. Rovněž opotřebení součástek bude menší než při přeskoku elektrické jiskry.