Méně CO2

22.11.2019
Citace:
Satelitní snímek pořízený NASA ukazuje jarní nárůst mořských řas v jižní části Severního moře. Oblast 70.000 kilometrů čtvrečních vyprodukuje 10 milionů tun biomasy.

Z velkého množství uhlíku v oceánech nevzniká oxid uhličitý, jak oceánologové doposud předpokládali. Z rozpuštěného oxidu uhličitého nejprve fytoplankton pomocí fotosyntézy vytvoří glykolovou kyselinu HO-CH2COOH, celkem kolem miliardy tun ročně. Podle původních nesprávných představ měly mořské bakterie tuto kyselinu metabolizovat na různé organické sloučeniny a uvolňovat zároveň oxid uhličitý. Jenže studium genomu mořských mikroorganismů odhalilo přítomnost dosud neodhaleného enzymu, který umožňuje metabolizovat glykolovou kyselinu na další organické látky rovnou bez uvolňování CO2.

„Objev našich kolegů v Marburgu obrací naše předchozí chápání osudu kyseliny glykolové vzhůru nohama. Naše data ukazují, že musíme přehodnotit cyklus miliard tun uhlíku v oceánech,“ soudí Rudolf Amann, ředitel Max-Planck-Institut für Marine Mikrobiologie v Bremen. Tobias J. Erb z Max-Planck-Institut für terrestrische Mikrobiologie v Marburgu pokračuje: „Tato práce nás upozorňuje na globální rozměr metabolismu mikroorganismů a zároveň nám ukazuje, kolik toho musíme společně objevit.“

Odeslat komentář k článku "Méně CO2 "