Lízání přenese rakovinu

30.8.2019
Citace:
Adrian Baez-Ortega et al., Somatic evolution and global expansion of an ancient transmissible cancer lineage, Science 02 Aug 2019: Vol. 365, Issue 6452, eaau9923 DOI: 10.1126/science.aau9923 - M.A. Yonemitsu et al., A single clonal lineage of transmissible cancer identified in two marine mussel species in South America and Europe, eLife 2019;8:e47788 doi: 10.7554/eLife.47788
Mikroskopický snímek buněk CTVT obarvených modifikovaným Wrightovým barvivem, foto Joel Mills [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)]

Zvláštní nakažlivý přenosný druh rakoviny postihuje psa domácího (Canis lups familiaris). Jde o pohlavně přenosný nádor psů (CTVT z angl. canine transmissible venereal tumor) zvaný též Stickerův sarkom. Přenáší se pohlavním stykem, kousnutím nebo olizováním a napadá pohlavní orgány psů. Studiu genomu tohoto buněčného parazita na 546 případech ukázalo, že vznikl u jediného asijského psa před 4.000 až 8.500 roky. Odtud pronikl do Evropy a před 500 roky v souvislosti se zámořskými objevy do celého světa. Šíření usnadňuje, že kvůli dlouhodobému křížení jsou všichni psi geneticky velmi blízcí.

„Tato rakovina se rozšířila na téměř každý kontinent a mezitím se vyvíjela. Změny v DNA odrážejí, kdy nádor dosáhl určitých oblastí - téměř jako historický cestovní deník. Tato parazitická nádorová tkáň byla pozoruhodně úspěšná po tisíce let, ale zdá se, že její stav se pomalu zhoršuje. To naznačuje, že Stickerův sarkom jednou vymizí. Může to však trvat desítky tisíc let,“ uzavírá spoluautor publikace Adrian Baez-Ortega z University of Cambridge. Podobný typ rakoviny postihuje i tasmanského vačnatce ďábla medvědovitého (Sarcophilus harrisii, angl. Tasmanian devil).

akademon.cz 7.11.2015: Rakovinotvorný parazit

6.12.2019: Nakažlivá rakovina postihuje i několik druhů mlžů, které se nakazí nikoliv vzájemným kontaktem, ale prostřednictvím okolní mořské vody. Zhoubné bujení vypuklo u mušle Mytilus trossulus (angl. bay mussel) v kanadských vodách, aby později nakazilo blízce příbuzné oblíbené slávky jedlé (Mytilus edulis, angl. blue mussel) v evropských vodách a Mytilus platensis (angl. Chilean blue mussel) v jihoamerických. Pojídání slávek se netřeba obávat, určitě se nenakazíme.

Odeslat komentář k článku "Lízání přenese rakovinu "