Tisková zpráva Evropské komise: Elektrokolo, které lze složit do velikosti kufříku a váží pouze 7,5 kg, by mohlo brzy způsobit revoluci na evropských cyklostezkách a ve veřejné dopravě. Jízdu po městě však komplikují rušné úseky, cyklisté musí často projíždět centrem a krádeže kol bohužel nejsou ničím výjimečným. Skládací kola jsou stále oblíbenějším nástrojem pro snazší dopravu po městě, protože je lze jednoduše kombinovat s automobilem i veřejnou dopravou. Projekt Bike Intermodal financovaný z fondů Evropské unie vyvinul nový prototyp skládacího kola, které lze složit do krabice o rozměrech 50 cm x 40 cm x 15 cm pro snadné uložení, převoz či odložení v rohu restaurace, baru nebo v kině. Součástky jsou plně recyklovatelné, kolo je tak šetrné k životnímu prostředí.
Každoročně se vyrobí 135 milionů kol, z toho přibližně 2 % tvoří skládací kola. Bike Intermodal se odklání od tradičního dodavatelského řetězce pro kola a inspiruje se spíše automobilovým průmyslem. „Posílili jsme pevnost kola omezením počtu součástek a využitím těch nejodolnějších a zároveň nejlehčích materiálů, jako je například hořčík. Každá část je testována, lze ji vysledovat a je recyklovatelná. Náš výrobní proces se soustředí na kontrolu kvality, přehledný životní cyklus produktu a ekologický přístup,“ říká Alessandro Belli ze společnosti Tecnologie Urbane, která je jedním z klíčových partnerů projektu a zakladatelem navazujícího start-upu. Základem „intermodálního kola“ je předpjatý rám tvořený tlakově litým hliníkem nebo hořčíkem, který se otevírá a zavírá jako podvozek letadla, a upínací lana. Start-up také zkoumá možnosti budoucího využití grafenu pro ještě větší zpevnění a odlehčení rámu. Společnost Maxon Motor, která je jedním z partnerů projektu, vyvinula motor na míru pro zvýšení mobility bez zbytečného navýšení hmotnosti. Dokonce i s motorem váží kolo jen polovinu toho, co podobná skládací kola bez elektrického pohonu, a složené zabírá jen pětinu místa.
Váha a rozměry kola jsou optimalizovány díky terénním studiím, které navrhla Florentská univerzita a zrealizovali partneři ATAF a LPP, poskytovatelé veřejné dopravy ve Florencii (Itálie) a Lublani (Slovinsko). Tyto studie založené na dotazníkovém šetření a testech konkurenčních skládacích kol mezi vzorkem pracujících a studentů pomohly pochopit jednotlivé aspekty potřebné k vylepšení uživatelské vstřícnosti prototypu.