Gama-záblesky všednější záležitostí?

12.4.2005

Za nejdramatičtější děje ve vesmíru jsou stále považovány tzv.záblesky gama. Kdy a kde se na obloze náhle objeví, astronomové nevědí. Stanou se však na chvíli nejjasnějším zdrojem záření gama na obloze. Příčina gama-záblesků dosud patří k největším záhadám v astronomii. Připomeňme, že byly objeveny náhodou americkými vojenskými družicemi Vela, které měly poslání pátrat po sovětských atomových výbuších. Když byla pozorování odtajněna, astronomové došli k závěru, že objevili dosud neznámý kosmický jev. Dr.J.Kleczek uvádí ve své Velké encyklopedii vesmíru, že do roku 2001 bylo o teoriích jejich původu publikováno na 3 000 prací. Za zdroj nesmírné energie záblesků gama se například považuje splynutí dvou neutronových hvězd ve dvojhvězdě nebo setkání hvězdy s hvězdou z antihmoty… Původně se očekávalo, že k námi pozorovanému gama-záblesku dochází přibližně jedenkrát za měsíc a energie jejich fotonů byla odhadována asi na l megaelektronvolt. Výsledky družice Rhessi, vypuštěné NASA v roce 2002, však zjistila, že k zábleskům gama dochází častěji - měsíčně jich zaznamenala 15 – 20. A energie jejich fotonů dosahuje až 20 megaelektronvoltů.

Odeslat komentář k článku "Gama-záblesky všednější záležitostí? "