Důvtipné bakterie

9.4.2017
Citace:
J.Liu et al., Coupling between distant biofilms and emergence of nutrient time-sharing, Science, 06 Apr 2017, doi: 10.1126/science.aah4204 - Jashnsaz, Hossein et al., Hydrodynamic Hunters, Biophysical Journal , Volume 112 , Issue 6 , 1282 - 1289
Mikroskopický snímek bacila senného (Bacillus subtilis), foto Allonweiner at English Wikipedia [Public domain], via Wikimedia Commons.

Vztahy mezi koloniemi bakterií mohou být mnohem komplikovanější, než bychom čekali. Při nedostatku živin zkoordinují pomocí membránových potenciálů dvě sousední bakteriální kolonie půdního bacila senného (Bacillus subtilis) svou aktivitu asynchronně. Probíhá-li množení v jedné kolonii, druhá je v klidu, a naopak. Na konci tohoto krátkého videa je střídání aktivity zcela zřetelné. Bacila senného vidíme na obrázku (Allonweiner at English Wikipedia [Public domain], via Wikimedia Commons).

Dravou bakterii Bdellovibrio bacteriovorus, která požírá jiné mikroby, známe již půlstoletí. Že její lov není založen na pouhé náhodě, zjistili vědci až nyní. Neobvykle rychlým plaváním rozpohybuje vodu v okolí. Interakce s pohyby ostatních bakterií ji přivede blíže k nim. B. bacteriovorus využívá kořist podobným způsobem jako viry. Nepozře ji, ale přichytí se na její povrch a pronikne dovnitř, kde se rozmnožuje až do rozpadu hostitelské buňky.

Odeslat komentář k článku "Důvtipné bakterie "