V úterý 21. května t.r. oznámily US Air Force úspěšné provedení 14 minutového testovacího letu dalšího prototypu bezpilotního bojového letadla s označením X-45A na Edwardsově letecké základně. X-45A je prototyp modelu s jehož masovým nasazením počítá US Air Force v budoucích leteckých bojových operacích. Je vybaven "neviditelným" pláštěm (stejně jako letadla stealth) a vyzbrojen "chytrou" municí. Celkem může nést až 1300 kg bomb a akční radius bude 1200 km. Jeho bojové nasazení se předpokládá zejména v první vlně leteckého útoku při ničení protileteckých zařízení nepřítele. V boji budou následníci X-45A působit ve skupinách po čtyřech strojích kooperujících mezi sebou. Každá skupina bude ze země dálkově kontrolována svým lidským velitelem, ale letadla budou útočit i do značné míry autonomně a postup a výsledky akce reportovat dodatečně. Plukovník amerického letectva Mike Leahy poskytl další podrobnosti o projektu vývoje bojových bezpilotních letadel : financován je agenturou DARPA, své úsilí v něm spojily dvě organizace amerického letectva sídlící na Wrigh-Pattersonově základně US Air Force - Air Force Research Laboratory a Aeronautical Systems Center - s divizí rozvinutých technologií Phantom Works společnosti Boeing. X-45A má tvar bezocasého křídla nesoucího motor, jeho délka je 9 metrů, je přes dva metry vysoké a jeho rozpětí je přes 11 metrů. Váží 3,5 t. Při testovacím letu dosáhlo rychlosti 360 km / hod a vystoupalo do výšky 2500 M. Ředitel výzkumné laboratoře amerického letectva pro bezpilotní letouny David Lanman k tomu říká : "věříme, že X-45 změní způsob vedení válek". Americké letectvo již disponuje bojovými bezpilotními letouny Predator, které se velmi osvědčily v Afgánské válce (viz editorial AKADEMONu z 12.3.2002), ty však byly původně konstruovány jako průzkumné. X-45 však představuje další vývojový stupeň. Od samé počátky bylo konstruováno jako "letadlo prvního útoku" určené k napadání nejnebezpečnějších center nepřátelské protivzdušné obrany. Bezpilotní letadla jsou výrazně levnější než letadla pilotovaná. Cena jednoho kusu dosáhne 15 milionů dolarů. Náklady sériové výroby X-45 se odhadují asi na polovinu nákladů na výrobu F-16, pilotovaného supersoniku používaného pro plnění obdobných úkolů americkým letectvem v současné době, náklady na jeho provoz jsou však ve srovnání s F-16 pouze čtvrtinové. Hlavní úspora při srovnání pilotovaných a bezpilotních letadel však vyplývá ze skutečnosti, že bezpilotní letadla nejsou trvale opotřebována tréninkovými lety nutnými k udržení bojové připravenosti pilotů - na rozdíl od pilotovaných letadel tráví většinu svého života ve skladu. Doba jejich životnosti se proto odhaduje na 10 - 20 let.
akademon.cz 15.5.2013: Včera v 11.18 místního času úspěšně odstartoval z paluby americké letadlové lodi USS George H.W. Bush plující u virginského pobřeží první bezpilotní letoun vůbec. Šlo o typ X-47B vyvíjený společností Northrop Grumman jako bezpilotní bojový letoun pro letadlové lodě. Na ostré přistání si zatím jeho tvůrci netroufli, protože přistání na letadlové lodi patří k nanejvýš obtížným leteckým manévrům. Letoun se několikrát těsně přiblížil k lodi a po 65 minutách letu přistál na základně námořního letectva Patuxent River v Marylandu. Foto U.S. Navy/Brian Read Castillo.
Následující tabulka shrnuje základní údaje o letounu X-47B:
Délka | 11,63 m |
Maximální rozpětí | 18,92 m |
Výška | 3,1 m |
Váha bez nákladu | 6.350 kg |
Nosnost | 13.865 kg |
Rychlost | 0,9 Mach |
Dolet | 3.889 km |
Vzestup | 12.190 m |
akademon.cz 11.7.2013: Bezpilotní letoun amerického námořnictva úspěšně přistál na letadlové lodi. Tím splnil nejobtížnější manévr, s jakým se pilot může setkat. Letoun X-47B přeletěl z námořní letecké základny Patuxent River v Marylandu a přistál na palubě letadlové lodi USS George H.W. Bush plující 112 km od virginského pobřeží. Prolétl obdobnou trasu jako při květnovém testu startu z letadlové lodi, jenom opačným směrem.