O rychlém rozvoji bezpilotních letounů (anglicky "drone") se hovoří na stránkách AKADEMON často. Neskrýváme, že bezpilotní letouny považujeme za jeden ze směrů vývoje, který výrazně pozitivně ovlivní naši budoucnost. Jejich největší výhody se nejvíce a hlavně nejdříve projeví u vojenského letectva. To je také důvodem, pro který jsme považovali a považujeme nákup supersoniků pro české letectvo za plýtvání penězi (viz AKADEMON články 18.11.2001). Je proto pro nás jistým zadostiučiněním, když právě v době, kdy česká vláda (opětně) rozhodla o (tentokrát) pronájmu letoun Gripen, tak prestižní mezinárodní časopis jakým je The Economist otiskl (ve svém čísle z 13. prosince) článek plně podporující správnost našich tvrzení.
Kromě řady příkladů, zmiňovaných již dříve i na stránkách AKADEMON, shrnuje The Economist základní fakta : V současné době je ve vývoji 250 modelů různých bezpilotních letadel, které vyvíjí celkem 32 zemí. Osmdesát typů je již v operačním provozu, jejich využití celkem 41 zemí testuje. Většina z nich jsou průzkumná letadla, ale v testování je i řada bojových typů. Největším podporovatelem jejich vývoje je samozřejmě americké ministerstvo obrany, které na jejich vývoj vydává okolo 1 mld. USD ročně. Tato částka však postupně narůstá, celkové výdaje na různé vývojové projekty plánované v období 2002 - 2010 mají dosáhnout až 16 mld. USD. Tento vývoj má být korunován nasazením bezpilotního letadla velikosti a bojové mohutnosti dnešní F-16. Vojenské nasazení dronů, ať průzkumné nebo bojové, samozřejmě není jedinou oblastí jejich využití. O jejich využití jako stacionárních komunikačních letadel se již rovněž v AKADEMON psalo. Své využití naleznou samozřejmě i v nákladní letecké dopravě. V uvedeném článku se však spekuluje o vývoji i velmi malých bezpilotních letadel, velikostí srovnatelných z hmyzem (Současné nejmenší testované bezpilotní letadlo - Black Widow - má rozpětí křídel 15 cm). "Hejna" takových (vzájemně komunikujících) letadélek by mohla ze vzduchu patrolovat státní hranici nebo zajišťovat průzkum před postupujícími jednotkami. Možnosti budoucího využití bezpilotních letadel se zdají být velmi široké. Otevřenou však zůstává otázka nakolik necháme tato letadla operovat skutečně autonomně a nakolik je podřídíme pozemní kontrole. Zejména v oblasti vojenského nasazení se tato otázka jeví jako velmi zásadní.