Přesáhne-li teplota požáru 1.000 oC, může beton vybuchnout. Došlo k tomu při požáru Gotthardského silničního tunelu v roce 2001 a Montblanského silničního tunelu v roce 1999. Vědci ze švýcarského Federálního ústavu pro zkoušení a výzkum materiáků (Eidgenössische Materialprüfungs- und Forschungsanstalt, zkráceně EMPA) začali tento problém studovat. Přesáhne-li teplota betonu 200 oC, cement začne dehydratovat. Z jeho struktury se uvolňuje voda, která nemá kam uniknout. Jak vidíme na tomto videu, ohřívání skončí výbuchem.
Přesné informace o pohybu vody v zahřívaném betonu přinesla neutronová tomografie. Uvolněná voda prosakuje z teplejší do chladnější oblasti, tedy od požáru. Tím vzniká jakási kapsa mezi kapalnou vodou a požárem, v níž stoupá tlak vodní páry.Vezmeme-li v úvahu velmi nízkou porositu a drobné póry kvalitních betonů, jinak než explozí natlakované páry to nemůže skončit.